Reflektion kolon

Mycket, mycket skön vinst igår mot kanonerna från Värmeland. 2-1 stod det på tavlan efter 90 minuter och vi är ännu obesegrade på hemmaplan iår! Mycket bra och mycket viktigt. Vinsten ger laget mer självförtoende och hjälper till att skapa en vinnarkultur på Folkungavallen. Många lag kommer få det svårt där iår!

***

Per Rondahl säger, efter matchen, att han är mycket nöjd över dessa tre poäng. KB spelade minst lika bra som FKL, men var inte riktigt lika effektiva i anfallspelet.

- En mycket sur förlust, säger KB tränaren Mark Selmer. Han tycker också att Pajens mål i den 84e minuten var en solklar offside.

Se intervjun här

I och med segern kunde vi återta serieledningen från Norrby, på målskillnad. Vår tredje konkurrent Tenhults IF, som inför denna omgång låg på samma poäng som oss och Norrby, spelade oavgjort i ännu ett derby. 1-1 mot Nässjö imponerar inte och Tenhult tappar poäng mot bottenlagen.

***

Några frågetecken efter matchen

Martin Ekström som innermittfältare?

Att Jösse fortarande lirar anfallare är en liten gåta för mig. Jösse gör ett gediget jobb på topp, men han är enligt mig mest användbar på innermittfältet. Som balansspelare tror jag han gör mest nytta, som en länk mellan anfallet och försvaret. Simon Ytterbom och Martin Ekström har testat på innermitten, men har inte riktigt imponerat.

Gustav Claesson - Fredrik Nilsson - Martin Jönsson - Tobias Uller el Simon Ytterbom

Så vill jag se mittfältet i matchen mot Norrby!

***

Publiksiffran igår var en ren katastrof. 190 personer i en viktig match är inte godkänt. Nässjö hade en publiksiffra på 420 personer och leder nu publikligan.



FKL har börjat strålande. Vi leder serien efter 6 omgångar och det var väl ett jäkla bra tag sen något Linköpingslag har gått såhär bra? Många tjatar om att det är så illa att inte Linköping har ett lag i eliten. För att kunna komma dit behövs det ett bra stöd från läktaren. 190 av ca 140 000 Linköpingsbor såg matchen, you can do the math ;)

Titta bara på IK Gauthiods publiksnitt, mycket imponerande av ett lag från lilla Grästorp.

MEN det är inte försent att ändra på den dåliga publiksiffran. Vi SKA vinna både serien och publikligan iår! :)

***

Det något segdragna bildandet av supporterklubben kan vara en faktor. Bara den kommer igång så kanske det lockar fler folk att vara med. Men det behövs också folk till att starta upp den! Någon som är intresserad?

Sektion A folket, vill ni vara med och starta supportergruppen så vi kommer igång på allvar? Hör av er!

***

På Söndag spelas ju toppmötet mot Norrby IF i Borås. Vore det inte jäkligt grymt ifall vi åkte ner ett gäng och stöttade vårt lag till seger mot konkurrenten Norrby?

Vi kanske kan dra ihop ett gäng som åker ner? Någon intresserad?

Over and Out

Kommentarer
Postat av: Lars Gunnarsson

Hej!

Jag vill börja med att säga att jag tycker det är en läsvärd blogg och att du ska ha ett stort tack som lägger ner såhär mycket tid och arbete Simon!

Jag har läst på både supporterforumet,på fkl:s hemsida och här om att supportrarna som står på "sektion a" inte får ha med sig alkohol in på läktaren.

Till att börja med vill jag säga att jag är ingen utav de som står och sjunger på sektion a då jag börjat gå mot åren och har barnen med mig och sitter helst ner bekvämt så jag har bra koll på ungarna.

Jag gick även på många utav LFF:s hemmamatcher och jag känner igen de flesta som står i klacken och sjunger då jag som sagt var har varit på många matcher och jag måste säga att dom skapar ett riktigt bra tryck stundvis,beröm till er.

Jag brukar oftast sitta i mitten av läktaren(varför vet jag inte,blir bara så) men denna gång tänkte jag sätta mig lite närmre klacken för att se om det är så att det verkligen är vakter där som tar deras dricka eller hindrar dem från att dricka för jag var lite skeptisk när jag hörde detta första gången då jag också drack ett par öl under matcherna förra året när jag ibland var ledig från barnen och jag kunde inte förstå varför det skulle ha ändrat på något som tidigare har fungerat bra.

Efter sisodär 15 min in i matchen ser jag till min förvåning att en vakt(på en div2 match,hallå?) dyker upp precis bredvid mig som satt ungefär 15 meter ifrån klacken och hon börjar vandra bort mot klacken.

Jag ser med egna ögon hur hon bara kliver in i klacken och tar klackgrabbarnas öl,hon går ner för att lämna av en påse som hon tog,efter det springer hon upp igen och igen och igen och verkligen letar efter öl och tar ifrån dem mer och mer.

När jag såg detta blev jag faktiskt irriterad för de som stod i klacken var på inget sätt berusade eller hetsiga eller så utan sjöng och skojade,de skapade ett jävla tryck då och då och de höll igång under nästan hela matchen kändes det som.

Förstår inte varför ni inte kan låta klacken ta med sig öl in då de skapar en bra stämning och jag vet att de är hängivna då som jag skrev i tidigare i texten de har varit på matcherna under många och år och likaså jag,det är väl att skapa ett problem som inte finns FKL?

En sak hade ju varit om de misskött sig när alkohol varit inblandat men så vitt jag vet har det aldrig varit några problem.

Jag har som sagt inget med klacken att göra då jag allt som oftast har barnen med mig men jag tycker att det är dåligt av FKL att göra så mot de här killarna som kommer match efter match och sjunger.

Hoppas ni fortsätter komma,jag vet att flera också har sagt att ni är väldigt önskvärda på Folkungavallen för att ni skapar en skön stämning.

Klacken var väl uppskattningvis mellan 25-35 st förra gången,det låter väl kanske inte mycket men räkna bort dem från den urusla publiksiffran 190 så har du 160+ingen stämning.

Tänk på det ni som sitter i ledningen både för supporterklubben och i FKL.

Tyck vad ni vill om mitt inlägg men jag stöttar de här killarna!

Ha en bra dag så ses vi på vallen nästa hemmamatch!

Tack en än gång för denna blogg Simon!

2009-05-24 @ 22:50:10
Postat av: Macke

Håller definitivt med om att Jösse ska spela på mitten, där gör han mest nytta. Hans fysik, lugn, positionsspel, bollbehandling o spelförståelse gör mittfältsspelet sååå mycket bättre. Spela istället Limpan på topp där jag tycker han kommer mycket mer till sin rätt än ute på en kant...!

2009-05-24 @ 23:06:36
Postat av: Some guy

Ehh Limpan ska spela rättvänd på mittfältet han e oduglig felvänd som FW.. jösse komer såklart spelas på mitten men just nu e inga andra alternativ möjliga eftersom långa bollar o kantspelet e det primära..

2009-05-24 @ 23:27:52
Postat av: Kristoffer

Lars Gunnarsson: Vi reflekterade över detta också. Det är ju inte så att de bråkar med någon eller ställer till med djävulskap, de enda som har haft en "klack" med sig var Ljungby förra året, och då kom det faktiskt en polisbil och vakade! Jag var på alla hemmamatcher och det var en liten incident då en person kastade en glasflaska ner på löparbanorna samt så klart även bengalerna "HULIGANER FÖRSTÖRDE DIVISION 2-MATCH" där det blev saftiga böter och det på en hel säsong.

2009-05-25 @ 01:12:10
Postat av: insatt

Grabbarna på sektion a har tom städat(!) efter sig just för att visa att det fungerar. Man är väldigt noga med att det sköts snyggt på läktaren, detta har klarats utmärkt, även i bortapremiären. Att ha vakter som i mitt tycke provocerar killarna är att skapa problem som inte finns. Nej, jag har aldrig förstått det här tramset med förbud så länge det sköts snyggt! Måna om supportrarna ni faktiskt har. Håller med "Lars Gunnarsson", jag stöttar dem också även om jag själv sitter/står där.

2009-05-25 @ 13:32:52
Postat av: Macke

Menar givetvis inte att Limpan ska agera "target" utan löpa mycket i ljupled...



Hur som helst är det viktiga att Jösse spelar på en central mittfältsroll...

2009-05-26 @ 00:29:01
Postat av: Trogen Sektion A

Ja, om FKL vill köra på absolut ingen alkohol och ingen dialog om det så kommer folk till slut tröttna.Vi har mailat förslag om att dom kan sälja folköl i plastglas under matchen.Dock inget svar.Kan garantera att det då skulle bli en fin extrainkomst för FKL samt att vi på sektion A lättare skulle orka höja stämningen på en division 2 match. Om någon missat det så kan jag tala om att fotbollen inte är den bästa i division 2 men vi går ändå pga att vi vill stötta och klättra uppåt i serierna.Som sagt så vill vi stötta men folk kommer att hitta andra vägar om man inte får ta in sina öl.Och barnsjukdomarna som förekom förra året är borta då vi nu är en kärna som alla förstår vad som är ok eller inte.Bengalerna som kastades in var inte från NÅGON frekvent besökare på sektion A utan en grupp människor som gick just det matchen.Likaså incidenten med glasflaskan.Nu vet folk att om man gör så igen så är man inte välkommen tilbaka på sektion A då det skadar laget vi stöttar.

2009-05-26 @ 17:59:53
Postat av: Bloggaren

Intressant inlägg, det bästa vore väl bara att FKLs ledning svarade de som mailat och förklara hur det ligger till med alkoholen?



2009-05-26 @ 20:32:32
Postat av: HG Arvidsson

Hej alla FKL:are!



Med anledning av diskussionen som kommit igång om alkohol på våra matcher så har vi från styrelösens sida förklarat varför vi agerat som vi gjort i ett inlägg på FKL:s hemsidas gästbok.



Vi hoppas att vi även fortsättningsvis tillsammans - ni på läktaren och vi i styrelserummet (och ibland vid korvklådan!) gör vad vi kan för att få herrelitfotboll i Linköping!



Ha det gott och så ses vi på Vallen!



HG Arvidsson

Styrelseledamot

2009-05-27 @ 13:12:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0