2-0 vinst mot BK Kenty



Årets andra hemmavinst och årets första derbyvinst är verklighet efter härliga 2-0 mot BK Kenty.

Målen gjordes av Martin Jönsson och nye tekniske Tobias Uller från Elfsborg U.

611 åskådare är väl godkänt, dock synd att det inte blev fler!

Eftersom jag ej kunde närvara på matchen så blir det ganska svårt att skriva en korrekt matchref/matcanalys. Dock vad jag fått mig berättat är att Tobias Uller såg väldigt pigg ut och skapade stora problem för BK Kenty. 2-0 var ett rättvist resultat för FKL, en vinst dock utan att man imponerade.

BK Kenty fortfarande under isen och ligger nu på absolut sista plats i tabellen, eftersom IK Gauthiod just nu leder över Mellerud med 1-0.

Matchens Lirare: Gustav Claesson, efter sitt kopiösa slit på mittfältet

Magnus Helin 2
Gustav Claesson 1



Statistik FK Linköping.

MÅL

3
Mats Haglund

2
Martin Jönsson

1
Fredrik Nilsson
Gustav Claesson
Linus Bergström
Simon Ytterbom
Markus Johansson


ASSIST

2
Fredrik Nilsson
Linus Bergström
Tobias Jacobsson


1
Mats Haglund
Gustav Claesson
Simon Ytterbom
Jonas Anger

POÄNGLIGAN TOPP 3

1
Mats Haglund 3+1

2
Fredrik Nilsson 1+2
Linus Bergström 1+2


***

PLÖTSLIGT LEDER VI SERIEN IGEN! 9 POÄNG OCH BÄTTRE MÅLSKILLNAD ÄN TENHULT, DOCK 1 MATCH MINDRE SPELAD


Matchref: Daniel

Jag var där och det stämmer nog att FKL vann utan att imponera (vilket är rätt imponerande i sig). Passningsspelet är fortfarande ganska dåligt för det mesta. Kentys passningsspel var bättre, särskilt i första halvlek och de kom till inlägg flera gånger, särskilt från vänsterkanten. Inläggen höll dock ingen högre kvalitet och FKL är för starka i luften för att släppa till något där. Det räckte inte heller för Kenty att spela småtrevligt, utan FKL kunde ta ledning efter 11 minuter när Tobias Uller dundrade in en frispark från ett par meter utanför straffområdet. Grym träff och bollen gick spikrakt upp i målvaktens högra kryss. FKL tog kommandot alltmer och kunde också göra 2-0 efter att ha lyckats låsa fast bollen i "anfallszon". Det var Martin Jönsson som dribblade i straffområdet och tryckte dit den lågt i målvaktens högra hörn.

Andra halvlek sjön kvaliteten. FKL fick inte till spelet, men Kenty hade inte heller så mycket att komma med. Ett skott utifrån som Magnus Helin tog vid sin vänstra stolpe var väl det närmaste man kom. Det blev lite ytor på slutet för FKL, men man kunde inte utnyttja dem. Faktiskt på det hela taget få heta målchanser i den här matchen. Målen tillkom på fina individuella prestationer.

Claesson var bra, spelade centralt på mitten. När han lyfte blicken fick han faktiskt iväg ett par fina passningar också. Noterbart att mittfältet i första halvlek var från vänster till höger Uller-Claesson-Ytterbom-Bergström. I andra flyttade Jönsson ned på mittfältet, Bergström gick upp och Ytterbom tog högerkanten.

Jag måste säga att jag blev imponerad av Jonas Anger. Kom rätt in hela tiden vad jag kunde se. Hoppas han får fler chanser i mittförsvaret!

Förresten, vad gäller publiksiffran, var det inte en del gratisbiljetter utdelade till den här matchen? I alla fall glädjande att vi var fler den här gången.

Kommentarer
Postat av: Falcon

Jag skulle vilja säga att jag tycker att Gustav Claesson var matchens lirare,det var många som var duktiga idag men tyckte att Claesson stod ut från mängden med sitt otroliga slit på mittfältet!

I min mening helt klart matchens lirare!

2009-05-09 @ 16:24:27
Postat av: Bloggaren

Okej. Ja han var säkert grym, får kanske ändra mitt inlägg då? Som sagt såg ju inte matchen så jag har ju svårt att bedöma det :)

2009-05-09 @ 16:26:43
Postat av: Falcon

Han var riktigt grym :).Nja,det är ju bara vad jag tycker,fast han blev ju faktiskt "Matchens-lirare",alltså de ropade ut det i högtalarna =).

2009-05-09 @ 16:38:44
Postat av: Bloggaren

Då borde h vara det på bloggen också :P

2009-05-09 @ 16:52:57
Postat av: Daniel

Nämen, missade du denna sagolika fotbollsfest? ;)



Jag var där och det stämmer nog att FKL vann utan att imponera (vilket är rätt imponerande i sig). Passningsspelet är fortfarande ganska dåligt för det mesta. Kentys passningsspel var bättre, särskilt i första halvlek och de kom till inlägg flera gånger, särskilt från vänsterkanten. Inläggen höll dock ingen högre kvalitet och FKL är för starka i luften för att släppa till något där. Det räckte inte heller för Kenty att spela småtrevligt, utan FKL kunde ta ledning efter 11 minuter när Tobias Uller dundrade in en frispark från ett par meter utanför straffområdet. Grym träff och bollen gick spikrakt upp i målvaktens högra kryss. FKL tog kommandot alltmer och kunde också göra 2-0 efter att ha lyckats låsa fast bollen i "anfallszon". Det var Martin Jönsson som dribblade i straffområdet och tryckte dit den lågt i målvaktens vänstra hörn.



Andra halvlek sjön kvaliteten. FKL fick inte till spelet, men Kenty hade inte heller så mycket att komma med. Ett skott utifrån som Magnus Helin tog vid sin vänstra stolpe var väl det närmaste man kom. Det blev lite ytor på slutet för FKL, men man kunde inte utnyttja dem. Faktiskt på det hela taget få heta målchanser i den här matchen. Målen tillkom på fina individuella prestationer.



Claesson var bra, spelade centralt på mitten. När han lyfte blicken fick han faktiskt iväg ett par fina passningar också. Noterbart att mittfältet i första halvlek var från vänster till höger Uller-Claesson-Ytterbom-Bergström. I andra flyttade Jönsson ned på mittfältet, Bergström gick upp och Ytterbom tog högerkanten.



Jag måste säga att jag blev imponerad av Jonas Anger. Kom rätt in hela tiden vad jag kunde se. Hoppas han får fler chanser i mittförsvaret!



Förresten, vad gäller publiksiffran, var det inte en del gratisbiljetter utdelade till den här matchen? I alla fall glädjande att vi var fler den här gången.

2009-05-09 @ 16:57:58
Postat av: Anonym

RÄttelse: Kenty kom till inlägg från högerkanten, alltså vår vänsterkant.

2009-05-09 @ 16:59:04
Postat av: Bloggaren

Bra analys, Ja tyvärr missade jag Årets match :(.. Ingen aning ifall gratisbiljetter delades ut faktiskt. 611 är väl en godkänd siffra

2009-05-09 @ 17:05:29
Postat av: Anonym

Synd att det inte är fler som är sugna på att komma bort och sluta upp med folket på sektion A som håller i stämningen på matcherna!,611 personer på vallen och kanske max 25 personer på sektion A,ska ändå tilläggas att de som sjunger gör ett otroligt bra jobb!



Slut upp nästa hemmamatch!:P

2009-05-09 @ 17:13:36
Postat av: Bloggaren

Ja tråkigt... Det går även trögt med supporterklubben! Finns det inga fler som vill engagera sig och styra upp klubben! Så kan vi sprida och skapa ett ännu större tryck på matcherna!

2009-05-09 @ 17:15:17
Postat av: Yugo

Kul med ny vinst, tycker dock Anger var värd matchens lirare. Vilken back! Köttar på som bara den och vinner varenda nickduell. Dessutom bra med fötterna, väldigt imponerad. Dock inte imponerad av Jönsson som lunkade omkring med hela matchen, löpte aldrig med i kontringar eller hem efter att ha slarvat bort bollen på mitten. Snyggt mål men bedrövlig inställning i övrigt tycker jag. Titta bara på Haglund, trots ölmage så springer han på allt och kämpar som bara den.

2009-05-09 @ 17:20:53
Postat av: Ronne

Håller med föregående talare, Anger dominerade hela matchen. En stilla undran bara, varför envisades båda lagen med att tjonga högt när det blåser halv storm?

2009-05-09 @ 17:29:10
Postat av: Gary Bannister

"Vi ska supa, vi ska slåss"? Ja, det lär nog tagga grabbarna på plan? En annan undran; om Kenty och LFF.. f'låt FKL... skulle mötas i en helt avgörande match om FKL skulle gå upp eller inte... lägger sig Kenty då...?

2009-05-09 @ 17:39:57
Postat av: Mahony

Gary Bannister:

Vad menar du med "vi ska supa, vi ska slåss"?



Skrek klacken så eller?

2009-05-09 @ 17:46:23
Postat av: FKL!!!

Hoppas verkligen på anger och jacobsson i mitten, anger är dominant i luften och se bara hur jacobsson fullständigt plockade bort palm som faktiskt inte är så dum! Var lite orolig innan men nu börjar försvaret sätta sig. bra match gubbar!

2009-05-09 @ 18:42:27
Postat av: uller

Jag kom precis efter frisparksmålet till matchen. vet inte hur Uller spelade under första 15 minutrarna och frisparken var säkert ett snyggt mål. MEN, MEN kära bloggare! Det jag såg var felpass efter felpass och absolut inga farligheter från FKL:s vänsterkant (med uller som vänsterytter) och för den delen inget heller från högerkanten med, i första halvlek limpan, ytterbom som högerytter.

Det var mest tjong och inget finlir alls.

Något jag nästan irriterar mig på är att det står i din annars mycket utmärkta blogg att uller, utan att på något sätt mena något illa, var ett ständigt hot mot kenty osv. När han kanske spelade sin sämsta match i fkl-tröjan, ja, efter derby-matchen mot derby förstås.

2009-05-09 @ 18:43:23
Postat av: Den Gode!

Seger för IK Gauthiod med 2-0. Inget bra spel pga av den mycket hårda vinden.

2009-05-09 @ 19:09:15
Postat av: Bloggaren

Uller:



Som sagt jag var ej på matchen utan fick rapport av en polare som var på plats. Och han tyckte att Uller var giftig i matchen. :P



Men, tja jag vet inte det verkar råda skilda meningar om Ullers insats i matchen!



Tyvärr kunde jag ju inte närvara, så jag har desvärre ingen åsikt om Ullers insats.



Hoppas svaret räckte!





2009-05-09 @ 19:36:27
Postat av: Gary Bannister

Mahony:

Visst. Moget va?

Alltså förstå mig rätt.. jag har sett all fotboll i denna stad sedan 60-talet och jag har inget emot denna allianssatsning. Sure, jag är Derbyit men inget FKL utan LFF. Och inget LFF utan BK Derby... if you catch my drift.

Linköping är i total avsaknad av fotbollskultur och dito läktarkultur. Jag tycker det är svinkul att delar av White Lions går och stöttar FKL men det gör inte fotbollen bättre tyvärr. Linköpings fotbollspublik är för övrigt häpnadsväckande okunniga och traditionslösa...

Så där, nu kan ni börja spy galla... hata och slåss...

2009-05-09 @ 20:09:44
Postat av: Falcon

2009-05-09 @ 21:43:20
Postat av: Falcon

Misstag av mig att posta det tomma inlägget ovan.

>>Gary Bannister

Om du skulle ha vetat vad du pratar om så vet du att det INTE är White Lions som går på fotbollen,hur svårt kan det vara för alla att förstå?,visst att ett par kanske är medlemmar då det givetvis finns folk som både är hockey och fotbollsintresserade men långt ifrån alla.

Du pratar om att vi är okunniga men du är så duktig?,som har följt fotbollen i Linköping hela ditt liv.

Du har inte en anning om vi är kunniga eller ej.

Det är möjligt att du har följt fotbollen i Linköping hela ditt liv eller sedan 60-talet som du själv säger,vi som står i klacken är väl inte riktigt så gamla så att vi ska ha kunnat följa fotbollen sedan dess men vi kommer säkerligen att stå och heja fram FK Linköping om 20 år,även om de mot all förmodan skulle spela i div 4:a.

Vi står iallafall match efter match oavsett väder och vind och sjunger för FK Linköping.

Om du anser oss så okunniga så varför kommer du inte bort till oss och delar med dig av ditt kunnande?



Missförstå mig inte,ni är ett lag från Linköping och likaså är vi,vi ska inte ha några hardfeelings men säg inte att folk är okunniga utan att ens ha pratat med oss som står borta vid sektion A?



Vi stöttar FK Linköping match efter match och jag önskar att fler gjorde detsamma!



FORZA FKL!

2009-05-09 @ 22:07:41
Postat av: Falcon

Mogen ramsa eller ej,den höjer stämningen bland oss som sjunger och i mina ögon sjunger jag hellre den ramsan än sitter på sittplats.

För övrigt tycker jag att folk ska vara glada för att det överhuvudtaget finns folk som vill gå på matcherna och både följa och sjunga fram FK Linköping.

Inget illa mot sittplats men jag väljer hellre att stå och sjunga.

2009-05-09 @ 22:11:56
Postat av: Charlie Brown

Jag är en av dem som står och försöker hålla god stämning på läktaren och står i "klacken". Känns som att jag talar för döva öron nu men vi som står där förespråkar inte på något sett hat och våld, och att det skulle vara White lions är inte heller ett korrekt påstående. Detta handlar inte om någon "organisation" och alla som vill får stå med oss och sjunga och påverka vad som ska sjungas. Men det är klart, det är alltid lättare att framföra sina åsikter vid datorn, eller? Kan tillägga att samma killar stod och sjöng för LFF i tre (3!) år innan denna satsningen.

2009-05-09 @ 22:13:28
Postat av: Daniel

Det bästa sättet att undgå anklagelser om att man förespråkar hat och våld är väl att inte sjunga ramsor om, ja, hat och våld ;) Jag VET att man ibland sjunger sånt i klackar ändå (har stått en del i en annan klack i en annan stad), men det missuppfattas lätt. Gillar det inte personligen (delvis därför jag inte står i klackar så mycket nuförtiden), men det är väl så det är. Jag tycker det är jättekul att ni håller igång och vad som sjungs ska jag väl inte ha så mycket synpunkter på eftersom jag troligtvis inte kommer att stå med er, men om man får önska nåt så är det väl positiva ramsor om laget FKL och staden Linköping!

2009-05-09 @ 22:29:20
Postat av: Gary Bannister

Falcon:

Du bekräftar ju bara allt jag menar. Jag skrev "delar av White Lions". Du skriver samma sak. Som jag sa, jag går på mycket fotboll och känner flera "WL'are" som gör detsamma. Därmed inte sagt att det är BARA White Lions i klacken. Då missuppfattade du mej. Och om det vore så, är det inget fel med det heller. Jag har själv varit med i WL sedan starten 1987.



Vad gäller okunnigheten menar jag alltså att folk generellt i stan är usla på LINKÖPINGS FOTBOLLSHISTORIA. Jag menar inte att du, eller dina kompisar, kan fotboll sämre än mej. Hur ska jag kunna säja det, jag känner dej inte?



Inga hard feelings, nä, det hoppas jag verkligen inte. Visst, jag är grönsvart och hejar mer på dom än på orange men jag har inget emot den nya alliansen. Jag tycker bara det är så ofantligt mycket läckrare med 100-årig tradition och historia.



Och lika många ramsor som det finns lär det finnas åsikter. Skrik "supa och slåss" om du vill. Jag gör det inte. Tycker inte det hör hemma på, eller bredvid, en fotbollsplan.



Lycka till, grabbar och tjejer. Jag hoppas att vi kan fortsätta diskutera Linköpings fotboll utan att man ska behöva läsa såna inlägg som "nisses"...

2009-05-10 @ 12:21:56
Postat av: Bloggaren

Gary Bannister:



Det är nu FK Linköping skriver sin historia. Vi är ju faktiskt med från början ;)

2009-05-10 @ 14:42:08
Postat av: Gary Bannister

Bloggaren:

Absolut! Och jag önskar all lycka (även om jag hellre sett att det hade satsats på Derby såklart)! ;)

2009-05-10 @ 15:28:48
Postat av: Bloggaren

Vi ses i de högre serierna om några år! Det hoppas jag i alla fall :)

2009-05-10 @ 15:31:40
Postat av: Gary Bannister

Me too! Det vore väl förbannat roligt om det kunde skjuta fart lite på fotbollsfronten i stan igen. Och jag ser gärna flera lag på hög nivå varav en del INTE är med i alliansen. Det blir mer spännande, intressantare, hetare och tuffare då. Vi är för fan Sveriges femte största stad. Det finns mängder med fotbollsintresserade potentiella åskådare. Kör hårt, FKL! Grönsvart gör sitt bästa för att komma ifatt. Vad kan vara fel med det? :)

2009-05-10 @ 16:17:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0