Smedby AIS



Grundad: 1929
Hemmaarena: Smedby IP
Hemsida:
www.smedbyais.se

Precis som Karlskoga har Smedby snabbt avancerat i seriesystemet på kort tid. Man gick från div.4 till div.2 på två år, precis som Karlskoga! Mycket tack vare en viss Tomas Westerberg. Westerberg lyckades bygga upp en förening som idag är Östergötlands största och är ett etablerat lag i division 2. Nu återfinns Westerberg i FK Linköping. Ska han lyckas med något liknande i FK Linköping?



Smedby tränas av en rutinerad herre vid namn Kent Karlsson. Han tog ju som bekant ÅFF till UEFA Cupen, klubbens största framgång på många år. Han har även varit verksam i bland annat IFK Norrköping och FC Köpenhamn. Det har han som skall leda Smedbys kamp i den benhårda konkurrensen i Norrköping, mot lag som IFK Norrköping, Sylvia och Sleipner. Smedby siktar på div.1, lyckas dem så kanske det återfinns 3 div.1 lag från Norrköping nästa år.

På grund av en rent pinsam dålig hemsida så kan jag inte hitta något info om varken nuvarande spelare, nyförvärv eller spelarförluster. Dock ska jag inte kasta sten i glashus, FK Linköping har ju inte ens någon hemsida :).

Det jag har lyckats få fram är att Smedby gjort klart med 7 nyförvärv, det står det på hemsidan i alla fall. Vilka de är går ej att se, men jag vet att en av dem är mittfältaren Martin Gustavsson ifrån Sylvia.

Smedby har förlorat två spelare, vad jag har kunnat hittat. Det är Johan Jönsson back, och Kristoffer Andersson back, IFK Norrköping (var utlånad till Smedby under 2008),



Följande trupp spelade i alla fall senaste träningsmatchen.

Patrik Andersson (Felix Olsson) - Petter Jonsson, Christoffer Jonsson, Johannes Can, David Kristiansson - Martin Gustafson, Mikael Mattsson, Fredrik Åström - Robin Lönn, Ali Janani och Daniel Källsholm - Niclas Wahlman, Hampus Lönn plus två ytterligare avbytare.

Någon spelare som Smedby borde hugga efter är sin gamla målspruta Michael Kassyousef. Han ser ut att gå till konkurrenten Sylvia istället.

Träningsmatcher:

Smedby - Åtvidaberg
0-3

Smedby - IFK Norrköping
0-2

Smedby - Vimmerby - 0-0

Smedby - Assyriska FF -
1-2

Slutkommentar

Smedby har inte imponerat i träningsmatcherna. Man har förvisso mött två starka Superettan lag men jag tycker att det finns tendenser till anfallsproblem i Smedby. 1 mål på 4a träningsmatchern, nja det håller inte. Michael Kassyousef hade kanske löst en liten knut i problemet. Det kommer i alla fall bli roliga miniderbyn mot våra rivaler i Norrköping. Smedby har varit en framgångsaga, men någon gång måste framgångarna ta slut för en så liten klubb. Iår tror jag Smedby kommer att få lite av en baksmälla. 2009 kommer att bli ett mellanår för Smedby. De har inte imponerat i träningsmatcherna och inga spännande namn har man förstärkt med, vad jag vet iaf:). Möjligen kan Kent Karlsson trolla med Smedby och placera dem högt i tabellen. Det återstår att se. Jag tippar Smedby på en 7e plats.

  1.
  2.
  3. Myresjö IF
  4.
  5. 
  6. Melleruds IF
  7. Smedby AIS
  8.
  9. KB Karlskoga FF
10.
11. Nässjö FF
12.

Nästa lag under lupp kommer att bli.................. Kinna IF


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0