Omöjligt med elitlag i fotboll?

"Bara för att vi har LHC  i stan så är det helt omöjligt att ha ett elitlag i fotboll."


Den meningen har i alla fall jag hört ganska många gånger. Men detta är en mening jag anser helt felaktig.

Därför skall jag nu rabbla upp en mängd olika exempel på städer som "klarar" av att ha ett elitlag i Hockey respektive fotboll.


 Karlstad med 59 266 invånare, har Färjestad BK som hockeylag och faktiskt en fotbollsallians liknande FKL, Carlstad United. CU är en klubb på framfart, man får upp många talanger från de egna leden i A-laget och det brukar vara ett segerkoncept. Förra året slutade de 3:a i söder ettan. Och målet är ställt på Superettan 2011.


Vad kan vi då konstatera? Jo, att vi inte kan skylla på LHCs framgångar som motståndare till ett elit lag i fotboll. Självklart håller jag med om att det kommer bli tufft för FKL att få tag på sponsorer, men bara alliansen fungerar som det ska så tror jag att vi kommer att ha ett superettan lag inom en snar framtid. Linköping är ju Sveriges 5:e största storstad.

Tänk ett derby i superettan mot IFK Norrköping! Det skulle smaka mumma de!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0